2013-10-07

Ny märkesförsäkring för Ski-Doo, Lynx, Can-Am och Sea-Doo

BRP Sweden väljer Svedea som ny försäkringsleverantör för sina ledande varumärken Ski-Doo, Lynx, Can-Am och Sea-Doo. Försäkringarna kan tecknas hos auktoriserade återförsäljare i samband med köp av ny eller begagnad snöskoter, ATV, mc eller vattenskoter från oktober 2013.

Svedea som gjorde entré på försäkringsmarknaden 2011 har på kort tid etablerat sig som en stark aktör när det gäller försäkring för båt, motorcykel, ATV och snöskoter. Nu väljer BRP Sweden som representerar de ledande varumärkena Ski-Doo, Lynx, Can-Am och Sea-Doo att samarbeta med Svedea för sina märkesförsäkringar.

– Samarbetet med Svedea är ett naturligt steg framåt för oss på BRP. Nu kan vi erbjuda våra kunder kompletta försäkringslösningar med ett brett skydd, inklusive trafikförsäkring där det är aktuellt. De nya märkesförsäkringarna är ett bra komplement till våra populära produkter och kommer att underlätta för både återförsäljare och kunder, säger Jan Andersson, VD för BRP Sweden.

Att vara en del av de branscher man verkar inom är en uttalad strategi hos Svedea. Därför samarbetar man med klubbar och andra branschorganisationer men också med tillverkare, generalagenter och återförsäljare.

– Vi är mycket glada att BRP som representerar flera mycket tunga varumärken väljer Svedea som partner för sina försäkringar. Det är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg, säger Pär Pettersson, VD för Svedea.

– Vi tror att en tät dialog med marknaden där vi visar ett genuint intresse är det bästa sättet att vinna förtroende. Vi har snabbt flyttat fram våra positioner inom försäkring för båt, mc, snöskoter och ATV och samarbetet med BRP kommer att få hjulen att snurra än snabbare, säger Pär Pettersson.

Pär Pettersson, VD, Svedea, 08-790 03 01, par.pettersson@svedea.se
Jan Andersson, VD, BRP Sweden, 070-629 09 22, jan.andersson@brp.com

Svedea Motorförsäkring är ett affärsområde inom Svedea Specialförsäkring, ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt. Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står Inter Hannover, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

BRP (TSX:DOO) är världsledande inom konstruktion, utveckling, tillverkning, distribution och marknadsföring av motorsportsfordon. Företaget har distribution i 105 länder och dess varumärken och produkter omfattar bland annat Ski-Doo och Lynx snöskotrar, Sea-Doo vattenskotrar, Can-Am terräng- och side-by-side-fordon, Can-Am roadsters, Evinrude utombordsmotorer och Rotax drivsystem. BRP har omkring 6 800 anställda över hela världen.

Mc-försäkring
ATV-försäkring