Ny chef för privatmarknad på Svedea

Daniel Karlsson blir ny affärsområdeschef privat på Svedea. Hans bakgrund som framgångsrik ledare inom både försäkrings- och bilindustrin var avgörande för tillsättningen. Daniel Karlsson kommer närmast från Upplands Motor och börjar på Svedea i mars 2020.

Svedea fortsätter sin tillväxtresa och rekryterar nu Daniel Karlsson för att leda affärsområde privat med över 100 medarbetare. Han efterträder Jonas Roberts som sedan september 2019 också är Svedeas vd. Daniel Karlsson är 48 år och har under de senaste 20 åren haft ledande roller inom både försäkrings- och bilindustrin.

– Daniel har en för oss mycket attraktiv bakgrund med affärs- och ledarerfarenheter från två helt olika branscher. Hans moderna ledarstil, kommersiella driv och gedigna kunskaper inom distribution gör honom till rätt person för jobbet som affärsområdeschef, säger Jonas Roberts, vd på Svedea.

Daniel Karlsson kommer närmast från en av Sveriges största bilåterförsäljare, Upplands Motor, där han bland annat ansvarat för begagnatmarknaden, finansiering och försäkring. Dessförinnan var han ansvarig för Moderna Försäkringars affinityaffär i Norden och innan dess chef för märkesförsäkring bil på If.

– Jag ser fram emot att återse försäkringsindustrin och den här gången i ett utpräglat tillväxtbolag med en mycket tydlig företagskultur. Svedea är på många sätt ett bolag i min smak och jag hoppas att kunna bidra både som ledare och affärsman, säger Daniel Karlsson.

Jonas RobertsVd 08-790 03 10jonas.roberts@svedea.se