Nu ökar risken för laviner!

I Svedeas senaste kundundersökning framgår att många skoteråkare har åkt i lavinfarlig terräng. Nu när högsäsongen i fjällen har inletts är det viktigt att påminna om riskerna. Läs Svedeas tips innan du hoppar på snöskotern.

Varje år genomför Svedea en webbenkät bland sina skoterkunder. Skoterkollen, som undersökningen heter, fick i år nästan 6 000 svar. En av årets slutsatser är att en av fyra skoteråkare någon gång kört i lavinfarlig terräng, men av dessa saknar nio av tio lavinutrustning.

– Naturvårdsverket meddelade redan för ett par veckor sedan att fler än 500 laviner har registrerats i vinter. Med tanke på att de flesta lavinolyckorna sker under februari till april är det viktigt att vara medveten om riskerna och hur man bäst skyddar sig, säger Fredrik Lilliehöök, produktchef snöskoter på Svedea.

Svedeas 5 tips för skoteråkning i lavinfarlig terräng

• Lär dig hur du ska gå tillväga om du hamnar i en lavin. Läs Fjällsäkerhetsrådets råd och tips
  • Innan du ger dig ut – kolla alltid Lavinprognoser
  • Rekommendationen är att ta med lavinsond, lavinsändare och snöskyffel i packningen