2021-10-22

Moss & Noor i Vallentuna får Svedeas stipendium

För andra året delar Svedea ut stipendier för att stötta småföretagare under pandemin. Först ut 2021 är Tom Flumé som med sitt företag Moss & Noor på ett smart sätt ställde om tillverkningen för att anpassa sig efter förändrade marknadsförutsättningar.

Moss & Noor startades så sent som februari 2020 med idén att erbjuda hudvårdsprodukter till olika gymkedjor. Flera avtal hade slutits och framtidsutsikterna såg ljusa ut, men så kom pandemin. Antalet gymbesökare sjönk drastiskt och avtalen hävdes.

– Plötsligt stod vi med ett fullt lager av färdigpackade beställningar av handkräm, tvål och schampo – fast inga kunder. Men tack vare att våra leverantörer finns i Sverige kunde vi snabbt ställa om tillverkningen till en antibakteriell handsprit. Där fanns ett stort kundunderlag och försäljningen gjorde att vi lyckades hålla verksamheten igång, säger Tom Flumé, vd och grundare av Moss & Noor.

Nytänkande årets tema

Småföretagarstipendiet instiftades 2020 för att ge utsatta företagare en hjälpande hand under de svårigheter pandemin förde med sig. Årets tema är "nytänkande" och stipendiet vänder sig till företagare som framgångsrikt lyckats ställa om i krisen.

– Förra året såg vi det som mest angeläget att kunna hjälpa småföretagare i akut ekonomisk kris. I år har vi valt att uppmuntra de som med passion för sin firma och nya idéer lyckats byta eller breddat sin marknad, förändrat sin affärsidé eller på annat sätt utvecklat sin verksamhet i positiv riktning. I hård konkurrens stod Tom Flumé som september månads värdiga vinnare, säger Jonas Nilsson, chef företag direktaffär, Svedea.

Tre stipendier återstår

Ansökningsperioden för oktober månads stipendium pågår just nu och sträcker sig till 31 oktober. Därefter finns ytterligare två chanser under november och december att få 25 000 kr som kan användas fritt.

Jonas Nilsson

Chef, företag – direktaffär