Sök på Svedea.se

2020-08-07

Irisdals Blomsterhandel i Visby får Småföretagarstipendiet från Svedea

Svedea vill ge Sveriges hårt prövade småföretagare en hjälpande hand under coronakrisen och har därför instiftat Småföretagarstipendiet. Stipendium nummer två av totalt fyra går till Frida Kalmén och Åsa Johansson som driver Irisdals Blomsterhandel i Visby på Gotland.

Under perioden juni till september delar Svedea ut 25 000 kr till fyra olika småföretagare som behöver akut stöttning. Anrika Irisdals Blomsterhandel på Hästgatan har haft en tuff vår och sommar med uteblivna leveranser av examensblommor, bröllopsbuketter och arrangemang till Almedalsveckan. Bidraget kommer väl till pass i verksamheten.

– Åsa och Frida är två skickliga och erfarna florister, men också passionerade företagare som verkligen brinner för sin lilla butik. De har en klar bild av hur de ska utveckla  blomsterhandeln, sig själva och medarbetarna för att fortsätta erbjuda personlig service och hög kvalitet för sina kunder, säger Jonas Nilsson, chef direktaffär företag på Svedea.

Småföretagare utgör en viktig del av Sverige. Ungefär hälften av alla i den privata sektorn jobbar inom småföretag. Småföretagarstipendiet löser inte alla problem, men Svedea hoppas kunna göra livet lättare för några kämpande småföretagare.

– Åsa och jag tog över butiken så sent som i november förra året, fyllda av idéer och engagemang. Vi fick en härlig start, men efter bara några månader senare kom coronapandemin, säger Frida Kalmén.

– Småföretagarstipendiet från Svedea kommer som en skänk från ovan eftersom vår kassadator nyligen kraschade. Till det kommer alla löpande fasta utgifter som måste betalas, som hyra och löner. Men vi ser ändå ljust på framtiden och tänker kämpa för att finnas för våra kunder, både i sorg och glädje, säger Åsa Johansson.

Behöver ditt företag också en hjälpande hand?

Alla småföretagare kan ansöka. Återstående ansökningsperioder är:

• 16 juli–15 augusti 2020
  • 16 augusti–15 september 2020

Läs mer om Småföretagarstipendiet och ansök här.

Christina Almtun

Affärsområdeschef företag