2018-08-16

ID-registrering minskar antalet hemlösa katter

Den 18 augusti är det Hemlösa djurs dag. Uppskattningar visar att det finns omkring 150 000 hemlösa katter i Sverige, trots att katthem runt om i landet gör stora insatser. Svedeas råd till kattägare är att chipmärka och registrera sina katter.

För ett par veckor sedan anordnade Svedea en omröstning på Facebook då kattälskare fick rösta på sitt favoritkatthem. Engagemanget var stort och när rösterna räknats stod Katthjälpen i Sundsvall som vinnare. I samband med Hemlösa djurs dag lördag den 18 augusti bidrar Svedea med en donation till deras verksamhet. Summan avgörs av hur många kattbilder som delas på Svedeas Facebooksida Svedea Katt under helgen.

Men att öka katthemmens resurser räcker inte för att minska antalet hemlösa katter. Många kattägare måste ta större ansvar för sina pälsklädda älsklingar och registrera sin katt.

– Det allra viktigaste är att knyta katten till sin ägare. Genom att chipmärka sin katt och registrera den i DjurID blir den lätt att spåra om den kommer bort. På så vis blir det tydligt vem som har ansvaret för katten, säger veterinär Ylva Trygger.

DjurID är Svenska Kennelklubbens (SKK) ägarregister för katter och hundar. Genom ett samarbete med Djurhemsföreningen avsätts 10 kronor för varje registrerad katt för föreningens arbete. Eftersom SKK är medlemmar i Euronet kan en bortsprungen katt identifieras även utanför Sveriges gränser.

– Ett stort problem är att vi har många chippade katter som inte är registrerade och då faller ju själva poängen med chipet. Vi måste se till att den som chippar katten även registreras som ägare. Om katten sedan säljs får den nya ägaren göra en omregistrering, avslutar Ylva Trygger.

Chipmärkning av katt kan utföras redan då katten är sex veckor gammal och gör det möjligt att identifiera den under hela sin levnad. Chipet injiceras under huden och känns inte mer än en vaccinationsspruta. Märkningen kan utföras av veterinärer och utbildade id-märkare.

Odd Einar Bruem

Chef djurförsäkring