Sök på Svedea.se

2017-02-27

Hyresavtal kan ruinera småföretagare

Som småföretagare kan den rätta lokalen vara guld värd. Men i ett hyresavtal kan det finnas dolda fällor som i värsta fall kan leda till konkurs, så det gäller att verkligen ha koll på vad man skriver på.

När man som småföretagare får tag på den där toppenlokalen är lyckan stor. Och det kan vara lätt att vilja skriva på avtalet så snabbt som möjligt så inte någon annan hinner före eller fastighetsägaren ändrar sig. Men ett avtal kan vara en småföretagares största fälla – så det gäller att hålla sig lugn och tänka till.

– När det gäller hyresavtal så finns en del regler i Hyreslagen men kring det mesta gäller avtalsfrihet. Det innebär att parterna har rätt att komma överens om hur de vill ha det i varje enskilt fall. Det är viktigt att man som småföretagare inte räknar med att alla hyresavtal ser likadana ut utan faktiskt kontrollerar vad som gäller. En annan viktigt punkt är att se om man har en försäkring som motsvarar det ansvar man tar på sig i sitt avtal, säger Jonas Nilsson, ansvarig för småföretagarförsäkring på Svedea.

Hur långt ditt ansvar som hyresgäst sträcker sig är en av de viktigaste punkterna att ha koll på i ett avtal. Vid en eventuell skada kan det i värsta fall sätta ett litet företag i konkurs om man av misstag eller okunskap tagit på sig ett för stort ansvar. Ta till exempel reda på om det är du som hyresgäst eller värden som ansvarar för skottning och sandning innan någon halkar omkull utanför lokalen och skadar sig så ni blir skadeståndsskyldiga. Se också efter vilket ekonomiskt ansvar du tar på dig för en eventuell skada i lokalen – och vad som händer om till exempel en vattenskada i din lokal även skadar lokaler bredvid.

Tips när du ska hyra lokal
Kontrollera följande innan du skriver på avtalet:

• Vad ingår i hyran?
  • Vad får lokalen användas till?
  • Hur långt sträcker sig ditt ansvar? Vem ansvarar t.ex. för snöröjning och sandning utanför lokalen? Och vad kan fastighetsägaren kräva av dig vid en eventuell skada?
  • Har du en försäkring som motsvarar det ansvar du tagit på dig?
  • Hur ser uppsägningstiden ut – både för dig och för fastighetsägaren?

Jonas Nilsson, ansvarig direktaffär företag, 08-790 03 47, jonas.nilsson@svedea.se

Anders Brändström

070-322 86 92 anders.brandstrom@svedea.se