Gällivare Bryggeri får Småföretagarstipendiet

Svedea vill ge Sveriges hårt prövade småföretagare en hjälpande hand under coronakrisen och har därför instiftat Småföretagarstipendiet. – Tack vare stipendiet får jag möjlighet att testa andra säljkanaler, eftersom den lokala restaurangmarknaden så gott som upphört, säger Fredrik Westberg, Svedeas tredje stipendiat.

Fredrik Westberg startade sitt mikrobryggeri så sent som 2019 och fick en flygande start. Sen kom coronakrisen och tvingade alla de restauranger som stod för intäkterna att stänga. Fredrik är en av många småföretagare som drabbats hårt, men han ser ljusare på framtiden efter att ha tilldelats Småföretagarstipendiet.

– I stort sett hela försäljningen försvann på ett par månader när mina kunder tvingades stänga på grund av corona. Min kassa tömdes snabbt och mina egna sparpengar tog slut. Med hjälp av de 25 000 kronorna som stipendiet bidrar med kan jag hålla igång i väntan på att krogarna öppnar, men en del kommer att användas för att introducera mina produkter på Systembolaget, säger Fredrik.

Fler möjligheter att söka Småföretagarstipendiet

Från början tänkte Svedea dela ut fyra stipendier på 25 000 kronor styck, ett per månad med start i maj. Nu har bolaget beslutat förlänga stipendieperioden året ut, totalt 175 000 kronor fördelat på sju olika stipendiater.

– Fredrik är bara en av tiotusentals duktiga småföretagare som verkligen kämpar för att hålla liv i sitt livsverk. Landets småföretagare utgör ungefär hälften av alla i den privata sektorn och är avgörande för sysselsättningsnivån i Sverige. Därför känns det nu bra att vi ökar Småföretagarstipendiet för att göra livet lättare för ytterligare några företagare, säger Jonas Nilsson, chef direktaffär företag på Svedea.

Behöver ditt företag också en hjälpande hand?

Alla småföretagare kan ansöka. Återstående ansökningsperioder 2020 är:

• 16 augusti–15 september
  • 16 september–15 oktober
  • 16 oktober–15 november
  • 16 november–15 december

Läs mer om Småföretagarstipendiet och ansök här.

Christina AlmtunAffärsområdeschef företag070-568 27 79Christina.Almtun@svedea.seJonas NilssonChef, företag – direktaffär070-618 33 36jonas.nilsson@svedea.se