2014-07-14

Fyra tips som räddar din båtsommar

Semestermånaden juli är högsäsong för båtfolket. För de allra flesta en lustfylld tid utan problem men många drabbas också av ovälkomna motorstopp ute på sjön. Svedea tipsar om hur man enkelt undviker problemen som står för merparten av alla assistansärenden.

Motorproblem är det som flest båtägare råkar ut för – enligt Sjöassistans står dessa problem för cirka 60–65 % av alla assistansärenden. Men många av problemen är enkla att undvika.

– Vanliga orsaker till motorproblem är igensatta filter, trasiga impellrar eller att drivremmar går av. Säkert skulle hälften av alla assistansärenden kunna undvikas om man håller koll på de sakerna, säger Elisabet Hartwig, Resursansvarig på Sjöassistans.

För att undvika motorproblem är ett tips att se över bränsleledningar och byta bränslefilter inför säsongen. Har du en dieselmotor så kontrollera att det inte skett någon bakterietillväxt i tanken. Du bör också kontrollera impellern i sjövattenpumpen och byta ut den om den ser skadad eller sliten ut. Oavsett skick bör impellern bytas ut minst vartannat år.

– Vi uppmuntrar alla våra kunder att se över sin båt ordentligt innan de lägger den i sjön. Men trots det kan oturen vara framme så ett litet förråd av reservdelar kan bli en räddning på semestern – ett extra bränslefilter och en ny impeller kostar inte mycket och är bra att ha i reserv ombord, säger Göran Södergren, Produktchef båt på Svedea.

Fyra tips innan du ger dig ut på sjön

• Bränslefiltret – kontrollera och byt om det är igensatt.
  • Drivremmarna – kontrollera att de är i bra skick, annars byt.
  • Impellern – kontrollera att den är ok, annars byt.
  • Se alltid till att du har ett extra bränslefilter och en extra impeller i båten.

Göran Södergren, produktchef båt på Svedea, 08-790 03 11, goran.sodergren@svedea.se

Svedea är ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt.Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står International Insurance Company of Hannover Plc, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Vattenskoterförsäkring
Mc-försäkring