Kristien och Olav, Frosty Trails, fick Småföretagarstipendiet nr. 7

2021-01-28

Frosty Trails i Jokkmokk får Småföretagarstipendiet från Svedea

I maj 2020 instiftade Svedea Småföretagarstipendiet för att ge landets småföretagare en hjälpande hand under den pågående coronapandemin. Årets sjunde och sista stipendiat blir Frosty Trails som arrangerar turer med hundsläde i Vuollerim, Jokkmokk.

För tio år sedan gick flyttlasset för Olav och Kristien från Amsterdam till byn Kåskats i Jokkmokk. De ville få uppleva och arbeta i den storslagna naturen i norr med planen att driva ett upplevelseföretag med slädhundar. Tio fullbelagda och framgångsrika år senare drabbades de – som så många andra i branschen – av coronapandemin.

– Redan i april hade vi 75 % bokat för 2020. Men då började många ställa in på grund av reserestriktionerna, många av våra gäster kommer från Tyskland, Belgien och Nederländerna. Vi började sälja vouchers för 2021, men de intäkterna räcker inte för att hålla liv i verksamheten. Våra slädhundar behöver ju mat året runt. De 25 000 kronor som Småföretagarstipendiet bidrar med blir därför ett viktigt och välkommet tillskott för oss, säger Olav Bosma, guide och grundare av Frosty Trails.

– Frosty Trails är ett av många bolag i en mycket utsatt bransch som verkligen försökt vända på slantarna och varit kreativa i sin strävan att överleva ekonomiskt. Det är sorgligt att det är så många välskötta småföretag som drabbats. Behovet av stöd är enormt och vi är glada att kunna bidra på vårt sätt, säger Jonas Nilsson, chef företag direktaffär på Svedea.

Småföretagarstipendiet 2021

Under 2020 omfattade Småföretagarstipendiet totalt 175 000 kronor som fördelades jämnt på sju stipendiater. Hur stipendiet ska utformas i år är inte bestämt i nuläget – men att det kommer att leva vidare i någon form även 2021 är klart.

– Vi värnar om våra småföretagare som faktiskt står för drygt hälften av alla arbetstillfällen i den privata sektorn. Vi tänker inte lämna dem i sticket och återkommer senare i vinter med hur Småföretagarstipendiet kommer att utformas 2021, säger Jonas Nilsson.

Samtliga stipendiater

Alla sju företag som fått del av Småföretagarstipendiet 2020 finns på svedea.se/smaforetagarstipendiet.

Christina Almtun

Affärsområdeschef företag