2017-07-04

Fortfarande många som riskerar livet med lösa djur i bilen

Under sommartider ökar bilresorna i landet. Många åker på semester eller till sommarstugan och vill självklart ha med hunden eller katten. Men det gäller att djuret åker säkert, annars är risken stor för både skador och böter.

Bilresorna ökar under semestrarna och det kan handla om både kortare och längre turer. För djurägare är det ofta självklart att hunden, och ibland också katten, ska med på resan. Men precis som vi behöver säkerhetsbälte gör även djuren det – om de inte kan åka säkert på annat sätt.

– Att ha en hund eller katt i bur eller säkerhetsbälte i bilen handlar om säkerhet – inte bara för djuret utan även för dig. En häftig inbromsning kan få ett löst djur att flyga fram i bilen med en ofattbart stor kraft och hur lugnt man än kör kan saker hända, säger Odd Einar Bruem, chef för djurförsäkring på Svedea.

I en undersökning som Svedea genomförde tidigare i år svarade drygt 1 200 bilägare att de någon gång kört med hund eller katt i bilen. Bland dessa angav drygt hälften (57 %) att de har djuret i bur och 22 % att djuret åker bakom lastgaller i bagageutrymmet. 11 % sätter fast hunden eller katten i sele och säkerhetsbälte.

Men 7 % angav att de kör med djuret helt löst i bilen. Det är sedan 2010 är olagligt och kan leda till böter, vilket så mycket som 25 % av respondenterna angav att de inte känner till.

– Lika korkat som att själv åka bil utan bälte är det att låta djuren göra det. Andelen svenskar som slarvar med det egna bältet överensstämmer i stort med de som slarvar med att låta djuren åka säkert så siffran är tyvärr ingen stor överraskning. Vad som däremot överraskar är att det är så många som inte vet att det är olagligt, säger Odd Einar Bruem.

Odd Einar Bruem, chef djurförsäkring, 08-790 03 33, oddeinar.bruem@svedea.se

Vattenskoterförsäkring