2014-10-22

Fem skoterklubbar får dela på 100 000 kronor

Skoterfonden delar varje år ut 100 000 kronor för att stötta Sveriges skoterklubbar i deras viktiga arbete för bland annat säkrare skoteråkning. I samband med Skoterns dag den 25 oktober sker 2014 års utdelning ur fonden till fem skoterklubbar: Bodens skoterförening, Höga Kustens skoterklubb, Lits skoterklubb, Mk Westskoter och Fredriksbergs skoterklubb.

Många skoterklubbar jobbar hårt för att skapa möjlighet till bättre och säkrare skoteråkning. Mycket av arbetet sker ideellt och det är inte ovanligt att klubbar kämpar med ekonomin. För att dra ett strå till stacken inrättade Svedea för två år sedan Skoterfonden som varje år delar ut 100 000 kronor. Klubbarna kan söka pengar till projekt som främjar skoteråkandet, ökar säkerheten eller bidrar till en bättre naturupplevelse.

– Att stötta skoterklubbarna känns självklart för oss, de gör ett stort arbete för skoteråkningen i Sverige och kämpar ofta på utan några större ekonomiska resurser. Vi ser Skoterfonden som ett sätt att kunna vara med och bidra till bättre, säkrare och trevligare skoteråkning, säger Fredrik Lilliehöök, produktchef snöskoter på Svedea.

De klubbar som får årets bidrag ur fonden är Bodens skoterförening, Höga Kustens skoterklubb, Lits skoterklubb, Mk Westskoter och Fredriksbergs skoterklubb. Pengarna kommer bland annat att användas till att rusta upp leder, bygga en raststuga och stötta unga medlemmar som ska ta förarbevis. Prisutdelningar kommer att ske i Kalix, Östersund och Gävle.

Fredrik Lilliehöök, produktchef snöskoter på Svedea, 063-16 15 42, fredrik.lilliehook@svedea.se

Svedea är ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt.Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står International Insurance Company of Hannover SE, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Vattenskoterförsäkring
Mc-försäkring