Just nu är det inte möjligt att räkna på företagsförsäkring eller företagsmotor. Välkommen tillbaka!

2019-07-31

En av tre mc-ägare bör överväga att köpa ny hjälm

I Svedeas undersökning Mc-kollen 2019 framgår att 29 % av mc-ägarna kör med hjälmar som är äldre än 4 år. Beroende på slitage och hjälmens material kan det vara hög tid att köpa en ny.

Det är viktigt att påminna om att motorcykelhjälmar har en begränsad livslängd. Hjälmar med ytterskal av plast kan ha sämre motståndskraft mot UV-strålning samt kortare livslängd och kan därför behöva bytas så ofta som vartannat år. Skal av glasfiber som ibland förstärkts med kompositmaterial som kolfiber eller kevlar håller oftast längre, men ett vanligt råd är att byta efter ca fem år.

– En mc-hjälm är det viktigaste skyddet för hojåkare. Men den är också en färskvara som påverkas av olika faktorer som sol, tid, fukt och stötar. Har hjälmen utsatts för ett islag i samband med en olyckshändelse bör den bytas direkt, säger Stefan Karlsson, produktchef för mc-försäkring på Svedea.

Många upplever att en hjälm med tiden känns bekväm. Det kan vara en bedräglig känsla, eftersom anledningen ofta är att inredningen har pressats ihop vilket gör att hjälmen känns rymligare. Men ur ett skyddsperspektiv har den blivit sämre, eftersom huvudet får mer plats att röra sig inuti hjälmen.

– Om man ska köpa ny hjälm rekommenderar vi att man vänder sig till en välsorterad butik med möjlighet att prova sig fram bland olika modeller tills man hittar en som sitter riktigt bra. Köp inte en begagnad hjälm! Du vet aldrig vad den varit med om. Se till att hjälmen är märkt ECE 22:05 – det är beteckningen för de normer som gäller inom EU. Och kolla gärna hjälmens omdöme på Sharp innan du bestämmer dig, säger Stefan Karlsson.

Förutom materialet i hjälmen finns olika modeller att ta ställning till. Integral, öppen eller öppningsbar. Säkrast är integralhjälmen som skyddar hela huvudet. Samtidigt är det viktigt att man hittar en hjälm man trivs i och känner sig bekväm med.

Läs mer om mc-hjälmar

Stefan Karlsson