65 % av alla mc-kollisioner orsakas av andra fordon

Svedeas kundundersökning Mc-kollen visar att andra fordon är det mc-åkare fruktar mest i trafiken. Nu visar färsk skadestatistik att oron är befogad. I två av tre kollisionsolyckor med en motorcykel är det andra fordonet vållande.

Mc-kollen tar upp olika frågor som bland annat rör ägande, körvanor samt risker med mc-åkning och har genomförts bland Svedeas kunder sedan 2013. Alla årliga undersökningar sedan dess visar att cirka 95 % av kunderna uppfattar ”andra fordon” som den största risken. Nu ger färsk skadestatistik från Svedea mc-åkarna rätt.

– Varje år frågar vi våra kunder bland annat vilka risker de uppfattar som störst. Grus på asfalt, sprickor och gropar i vägbanan och hal vägbana hör till de största. Men överlägset största risken är andra fordon. Nu har vi tittat närmare på skadestatistiken som bekräftar att den upplevda oron är befogad. Nästan två tredjedelar av alla kollisionsolyckor orsakas av andra fordon, säger Stefan Karlsson, chef för mc-försäkring på Svedea.

Svedeas statistik visar även att allvarliga personskador vid mc-kollisioner är dubbelt så vanligt som vid singelolyckor. Varför en majoritet av mc-kollisionerna orsakas av andra fordon har flera orsaker. Att andra fordonsförare inte ser motorcyklisterna, inte använder blinkers eller kör för nära är några. Självklart kan även mc-förarna själva bidra till att minska riskerna.

– Många kollisioner sker i korsningar. I nästan alla olyckor har bilisten kört ut eller svängt framför motorcyklisten. Som motorcyklist bör man alltid sakta ner om man ser en bil på en sidoväg och vara beredd på att den svänger ut – även om bilen har väjningsplikt. Omkörningar i korsningar leder till många allvarliga olyckor och är därför något motorcyklister bör undvika helt, säger Maria Nordqvist, ansvarig för konsument- och försäkringsfrågor på SMC.

Tips till andra fordonsförare

• Håll avstånd
  • Tänk på att en mc ofta kör snabbare än det ser ut på avstånd
  • Låt motorcyklisten köra förbi innan du svänger ut