Sök på Svedea.se

Kvinna sitter utomhus med en mobiltelefon i handen och en bärbar dator bredvid sig.

Betala med e-faktura

Att betala med e-faktura är enkelt. Hos många banker kan du dessutom aktivera automatisk betalning. Då blir fakturorna godkända automatiskt. Det ger dig kontroll över dina utgifter och gör att du enkelt betalar i tid och slipper påminnelser.

När du ansluter dig till e-faktura får du din faktura elektroniskt direkt till din internetbank. Fakturan innehåller alla uppgifter för betalningen och du behöver bara godkänna den. Belopp, mottagare och förfallodatum är redan ifyllt.

Många banker erbjuder också automatisk betalning av e-faktura. Autobetalning liknar autogiro, men ger dig möjlighet att granska en faktura innan betalningen sker. Du kan kontrollera beloppet och eventuellt stoppa eller justera betalningen om något inte stämmer.

Fördelar med e-faktura

Det finns många fördelar med att välja e-faktura:

Automatisk betalning av e-faktura

För att ansluta dig till e-faktura loggar du in på din internetbank och söker efter "Svedea" under företag som erbjuder e-faktura. Följ sedan instruktionerna.

Om du också vill aktivera autobetalning hittar du information här:

För att slå på automatiskt godkännande hos Danske Bank och Skandia följer du dessa steg:

Steg-för-steg

Logga in på Danske Bank > Betala och överför > E-faktura > Pil framför e-faktura > Automatisk betalning > Ja > Ok > Bekräfta med BankID eller lösenord.

Logga in på Skandia > Betala > E-faktura > Mitt e-faktura-avtal.

Dessa banker erbjuder i dagsläget inte automatisk betalning av e-faktura:

Om du använder någon av dessa banker behöver du logga in och manuellt godkänna fakturorna för att betalningarna ska gå igenom.

Aktuella fakturor på Mina sidor

Mina sidor hittar du all information om dina försäkringar. Du kan enkelt se vilka fakturor som är aktuella och när de ska vara betalda. De fakturor som du inte hittar där gäller inte och de kan du själv avbryta och ta bort i din internet­bank.

Du får i regel alltid en faktura per produkt som du har försäkrad hos oss. Om du är ny kund hos oss kan du däremot få två fakturor för samma produkt tätt inpå varandra. Det beror på att försäkringen betalas i förskott, och fakturorna avser två olika månader.

Vanliga frågor och svar

Om du vill byta från post- eller mejlfaktura till e-faktura är det lättast att du tar kontakt med oss antingen via chatt eller telefon.

Om du behöver ändra förfallo­datumet på en faktura kan du kontakta oss via chatt eller telefon.

Försäkringen betalas alltid i förskott för varje ny månad, förutom när du tecknar en ny försäkring. Vid nyteckning har du 21 dagar på dig att betala den första fakturan. Eftersom försäkringen betalas i förskott innebär det att nästkommande månads faktura skickas redan innan betalningen av den första är gjord.

Vi tar ett exempel. Du tecknar en försäkring den 6 september. Du har då 21 dagar på dig att betala den första fakturan, som förfaller den 27 september. Eftersom försäkringen betalas i förskott skickas fakturan för oktober redan i mitten av september, med förfallodatum den 6 oktober. Därför kommer du ha två fakturor samtidigt – en för september och en för oktober.

I din internet­bank kan du öppna fakturorna och kontrollera vilken period som betalningen avser och när de ska vara betalda.

Om du nyligen betalat din faktura loggar du enkelt in på Mina sidor för att kontrollera att betalningen är mottagen. Om ingen obetald faktura syns kan du bortse från påminnelsen eller uppsägningen. Ta gärna kontakt med oss om du undrar något.

Publicerad: 2024-10-14

Senast uppdaterad: 2024-10-14