Sök på Svedea.se

Har ni ett tryggt produktansvar?

I all handel är det viktigt att ha goda relationer med sina kunder. Ibland kan ett företag ändå hamna i en svår situation mellan en konsuments krav och en producents ansvar. Om felet på en produkt ni sålt uppstått tidigt i produktionskedjan, hur skyddade är ni då mot eventuella skadestånd?

Enligt produktansvarslagen kan en säkerhetsbrist i en såld produkt som orsakar skada vila på ditt ansvar. Bland annat gäller detta:

– Många av våra kunder har produkter som är producerade i Kina, säger Jonas Frid, affärsområdeschef företag på Svedea. Det kan bli rätt komplicerade ärenden när skadestånd föreligger. Det viktigaste då är att ha en anpassad försäkrings­lösning som kan stötta kunden i så många olika situationer som möjligt. 

Viktigt med en trygg ansvarsförsäkring

Vår ansvarsförsäkring kan stötta ditt företag i flera olika situationer. Om en kund till exempel köper en produkt i din butik och produkten sedan visar sig vara defekt eller felaktig och orsakar kunden en skada, ersätter försäkringen kundens kostnader för att åtgärda skadan. Den gäller även när ni får ett skadeståndskrav riktat mot er. 

Med en ansvarsförsäkring hjälper vi dig med följande:

Kundanpassade försäkringar för handeln

På Svedea fokuserar vi inte på alla branscher, men vi är experter på handel.

Samtidigt finns det stora skillnader mellan verksamheter, beroende på om du har butik, e-handel, parti- eller grossist­handel. Därför kan vi guida dig till en försäkringslösning som är helt anpassad till ditt företag och du bestämmer vilka skydd du behöver och endast vill betala för.

Läs om vår försäkring för handel

Kontakta oss

Har du frågor eller funderingar? Vi guidar dig!

Du når oss på telefon­nummer 0771-160 161 (vardagar kl. 8–17) eller på mejladress foretag@svedea.se.