No More Boots grundare: Andreas Persson och Oscar Arvidsson.

2021-12-20

No More Boots i Östersund får Svedeas stipendium!

Årets tredje mottagare av Småföretagarstipendiet är No More Boots från Östersund. Med grundarna Oscar och Andreas i spetsen lyckades bolaget på ett smart sätt parera situationen när kunderna – skidbutiker runt om i Europa – stängde till följd av pandemin.

No More Boots startades 2015 av Oscar Arvidsson och Andreas Persson i Östersund. Affärsidén var att leverera produkter som underlättar inställning av skidbindningar till butiker runt om i Europa. Verksamheten rullade på fint, tills coronarestriktionerna tvingade skidorterna att stänga säsongen 20/21. Nu gällde det att tänka om!

– Det finns alltid något att göra åt läget. Kan man inte resa för att besöka kunderna fysiskt kan man jobba med intern utveckling. Då är man förberedd när pandemin försvagas och marknaden är redo igen. Vi passade dessutom på att bredda marknaden genom att utveckla en produkt som vänder sig till konsumenter, skohornet Boot Bib™, säger Oscar Arvidsson på No More Boots.

Nytänkande premieras 2021

Temat för Småföretagarstipendiet 2021 är "nytänkande". Därför riktas årets stipendium till de företag som framgångsrikt lyckats ställa om verksamheten när pandemin satt käppar i hjulet.

– Att drabbas av panik och handlingsförlamning är lätt hänt om större delen av ens försäljning plötsligt upphör. Här är No More Boots är ett härligt exempel på ett företag som istället sätter sig ner och med kreativt nytänkande försöker hitta alternativa inkomstkällor. Med stipendiebidraget på 25 000 kronor får de nu möjlighet att satsa på aktiviteter de inte budgeterat för, säger Jonas Nilsson, chef företag direktaffär, Svedea.

Ett stipendium återstår

Ansökningsperioden för december månads stipendium pågår just nu och sträcker sig året ut. Småföretagarstipendiet ger mottagaren 25 000 kr som kan användas fritt.

Jonas Nilsson

Chef, företag – direktaffär