Drönare gör jobbet – men inte utan risk

Det blir allt vanligare att företagare använder drönare i sitt arbete. Men vad många inte tänker på är att drönaren kan orsaka stora skador där användaren kan hållas ansvarig. En ansvarsförsäkring krävs alltid vid kommersiell flygning – men är även en stark rekommendation för den som flyger privat.

Det är enkelt och inte längre särskilt dyrt att flyga med drönare. Och från den 1 februari behövs inte längre något särskilt flygtillstånd för drönare som väger mindre än 7 kg. Mäklare, takläggare, eventfirmor och andra hittar hela tiden nya användningsområden. Men vad många missar är att det är den som flyger som helt och hållet ansvarar för skador som drönaren orsakar. Och de kan vara betydande – vid ett flertal tillfällen har t.ex. flygtrafiken störts av drönare med både risk för människoliv och stora ekonomiska konsekvenser.

– För mindre än 10 000 får du en väl fungerande drönare som gör jobbet. Idag är det så odramatiskt att flyga med drönare att många inte tänker särskilt mycket på vad som kan hända om oturen är framme, säger Jonas Nilsson, ansvarig för drönarförsäkring hos Svedea.

Att kollidera med andra fordon, skada fast egendom eller i värsta fall orsaka personskador ingår i riskbilden. Som pilot till en drönare är man både straffrättsligt och ekonomiskt ansvarig.

– Det är bra med en försäkring som täcker skador på den egna drönaren men det är ansvarsdelen i försäkringen som är den viktigaste. En vanlig företagsförsäkring eller hemförsäkringen räcker inte alls om något allvarligt inträffar. En bra drönarförsäkring täcker ansvarsskador upp till ca 9 miljoner SEK – det vill du inte ta från sparkontot, säger Jonas Nilsson.

Jonas Nilsson, ansvarig för drönarförsäkring hos Svedea, 070-618 33 36, jonas.nilsson@svedea.se

Jonas NilssonChef, företag – direktaffär070-618 33 36jonas.nilsson@svedea.se

Just nu kan det ta något längre tid.
Varmt välkommen att ringa oss.
Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se dina försäkringar, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.