Vårt mål är att ta hand om alla skador så snabbt och smidigt som möjligt. Om du har fått en skada kan du alltid ringa oss om du behöver hjälp eller undrar något. Allra enklast anmäler du skadan här på webben.
Har du några frågor kan du ringa oss på 0771-160 190, skadeavdelningen har öppet 8-17. För sjöassistans och akuta skador hjälper vi dig dygnet runt på samma telefonnummer.
Du anmäler enklast din skada genom att fylla i en anmälan direkt här på webben. Börja med att välja vilken typ av skada du har råkat ut för.
Om du är osäker på vad du ska välja kan du läsa mer om de olika skadetyperna. Via länken kan du också ladda ner skadeblanketter om du vill skriva ut och fylla i en blankett istället för att anmäla direkt på webben.
Om du varit med om en olycka då vattenskotern ligger i sjön. Det kan till exempel handla om att du gått på grund, strandat, kantrat, kolliderat eller annan plötslig och oförutsedd, utifrån kommande, händelse.
Om du kolliderat med en annan båt eller vattenskoter eller på annat sätt orsakat skada på annan person eller sak i samband med användandet av din vattenskoter.
Om din vattenskoter skadats genom brand på land eller till sjöss. Här anmäler du även om vattenskotern skadats i samband med blixtnedslag.
Om din vattenskoter skadats när den är på land, vid sjösättning, torrsättning, förflyttning eller under transport.
Om du fått skada på maskinell utrustning eller elektronisk navigationsutrustning.
Om du blivit bestulen på din vattenskoter eller tillbehör eller om vattenskotern utsatts för skadegörelse.
Om du fått skador på din vattenskoter eller om du förlorat eller fått skador på lös utrustning eller personlig lösegendom på grund av plötslig och oförutsedd skadehändelse. Det kan till exempel handla om att du råkat spilla olja på dina dynor eller tappat GPS-plottern i sjön.
Skadeblanketten är en ifyllningsbar pdf där du kan fylla i dina uppgifter i pdf:en direkt på datorn. Men för att du ska kunna spara dina uppgifter måste du spara ner blanketten på din dator innan du börjar fylla i den.
Första steget är att anmäla vad som har hänt. Du är alltid välkommen att ringa oss om du har några frågor eller behöver hjälp, men enklast anmäler du skadan direkt här på webben.
När vi får in din skadeanmälan börjar vi med att registrera skadan. Utifrån dina uppgifter gör handläggaren en bedömning av vad nästa steg är för att komma vidare med ärendet.
När vi registrerat och gått igenom skadan får du som kund en bekräftelse på hur vi går vidare. Om det är en skada som ska repareras kan du i de allra flesta fall åka direkt till ett valfritt och lämpligt varv som kan reparera vattenskotern.
Om vattenskotern ska repareras väljer du själv till vilket varv du lämnar den. Innan varvet kan sätta igång med reparationen behöver de skicka in ett kostnadsförslag till oss. Förslaget gås igenom av en skadereglerare som ser efter att kostnaden är skälig. Ibland behöver vi även åka ut och besiktiga skadan. Efter att varvet fått godkänt på kostnadsförslaget är det du som kund som beställer jobbet, för att alla garantiåtaganden och din konsumenträtt ska gälla i samband med reparationen. Det är också du som kommer överens med varvet om tidsplan för arbetet.
När reparationen är klar betalar du din självrisk och eventuella åldersavdrag direkt till varvet. De fakturerar sedan resterande del direkt till oss och när vi betalat fakturan avslutar vi skadeärendet.