Bra tips för båtägare

Vi har samlat våra bästa tips till dig som båtägare. Tanken är att de ska hjälpa dig att undvika vanliga problem som kan vara kostsamma att åtgärda. Tipsen riktar sig i första hand till dig som inte är så båtvan, men även erfarna båtägare kan säkert hitta ett och annat matnyttigt.

När du ska köpa båt

Innan du köper en båt kontrollera med Larmtjänst (www.larmtjanst.se) så att båten inte är stulen. Kräv också ordentlig legitimation av säljaren och dennes kontaktuppgifter på köpavtalet. Kontrollera säljarens köpavtal och helst också säljarens försäkring.

För båt som ligger i sjön

• Förtöj alltid med fören utåt om båten ligger utsatt för vind och sjö. Vågor mot akterspegeln ökar risken för att du får in vatten i båten.

• Om det finns utrymme så förtöj båten med lite slack på tamparna, det vill säga utan att spänna dem helt. Då kan båten följa med i sjöarna och risken för skador minskar. 

• Ha bergkilar och hammare i båten. Då kan du förtöja i naturhamn även om det inte finns några träd att lägga tampen runt.

• Om du ligger i naturhamn och det finns risk för hårt väder, lägg om möjligt ett spring mot förväntad vindriktning så ligger båten säkrare. Ett spring innebär att du fäster en extra tamp från båtens sida snett in mot land.

• Häng ut fendrar och se till att förtöjningstamparna är i ordning och lättillgängliga innan du lägger till, för att minska stressmomenten och undvika att du skrapar i någon annan båt.

• Läs av vinden och försök att dra nytta av den vid tilläggning. Blir du överraskad av ofördelaktig vind kan det gå illa.

• En GPS/plotter är ett utmärkt hjälpmedel för navigation men det är viktigt att känna till att plotterns kartor bygger på samma gamla sjömätningar som ligger till grund för sjökorten. Det innebär att det inbördes förhållandet mellan öar och skär oftast stämmer väl, men din egen position i plottern kan skilja sig många meter från din verkliga position. Du måste alltså alltid stämma av plottern med det du ser omkring dig.

• Se till båten så ofta som möjligt. Förutom att hålla båten länsad är det bra att kontrollera så att förtöjningar inte har skavts, att båten inte har utsatts för stöld eller skadegörelse och att förändrat vattenstånd inte har ställt till problem.

• Lita aldrig på självlänsen utan se till båten med jämna mellanrum. Utloppen för självlänsen kan lätt sättas igen av skräp och löv, särskilt på hösten.

• Har du fenderskydd till båt i saltvatten, skölj dem i sötvatten så ofta som möjligt. Det förhindrar att båtens gelcoat repas av saltkristaller som bildas på fenderskydd som används i saltvatten.

När du ska ta upp båten

• Om båten ska lyftas i sling, det vill säga med band runt båten, är det bra att i förväg markera på fribordet var saker som kan skadas sitter. Markera till exempel med tejp var roder, axel, S-drev och givare för logg och ekolod sitter. Alternativt kan du markera var slingen ska sättas om du känner till det.

• Tvätta av båten direkt efter upptagning så att inte sjögräs, snäckor och havstulpaner torkar och får fäste. Väntar du till våren blir arbetet betydligt svårare.

• Skruva bort dyvikan när du tagit upp båten för att släppa ut eventuellt slagvatten. Och glöm sedan inte att sätta tillbaka den innan sjösättning.

Vid vinterförvaring

• Om du vill ha din båt kvar i sjön över vintern tänk på att den måste ligga i isfri hamn och vara uppvärmd över fryspunkten för att försäkringen ska täcka frysskador. Dessutom ska landströmsförsörjningen vara försedd med aktiverat avbrottslarm och eventuella larm måste åtgärdas omgående.

• Ta hem värdefull utrustning i stället för att låsa in den i stuvfack. Bättre att facken är olåsta och utan innehåll än att riskera att de blir uppbrutna och utrustningen stulen. Detta gäller speciellt under vinterförvaring av båten.

• Om du har segelbåt med foldingpropeller, använd låsolja, t.ex. Loctite skruvlåsning, på låsskruvarna när du återmonterar propellern efter vinterservice. Annars är risken stor att skruvarna vibrerar loss och du tappar propellerblad.

• Vid vinterförvaring på trailer, ta bort hjulen och palla upp vagnen. Då räknas trailern som båtvagga och behöver inte låsas för att försäkringen ska gälla. Dessutom undviker du att däcken på trailern blir ovala av att stå med hög belastning under lång tid.

• Innan du pallar upp båten, kolla så att bockar och stöttor är i gott skick och klarar båtens vikt.

• Se till att marken där du ställer upp båten för vintern är jämn, torr och klarar av båtens vikt så att båten inte välter under vinterförvaringen.

• Placera inte båten direkt under lutande tak där risken för snöras är stor.

• Om du har segelbåt med rullfock, se till att skydda rullfocken med kapell eller ordentlig surrning så att inte vinden får tag i seglet och rullar ut och förstör det.

 

• När du täcker båten, slut inte täckningen helt utan se till att luften kan cirkulera i båten. På så sätt minskar du risken för mögel.

• Fäst aldrig presenningen i bockar eller stöttor när du täcker båten. Vinden har större kraft än man tror och kan vräka omkull båten. Använd i stället sandfyllda dunkar som tyngder.

För att undvika korrosion

• Om båten ska ligga länge med uppkoppling mot landström, se till att du har en skiljetransformator installerad. På så sätt undviker du direktkontakt mellan strömmen från land och båtens elsystem. Det minskar risken för galvanisk korrosion som annars kan förstöra drev, axlar och andra metalldelar som har kontakt med vatten.

• Förvara inte delar med olika metaller tillsammans. Gör du det är risken stor att galvanisk korrosion uppstår och delar av aluminium vittrar sönder.

• Om din båt har sjunkit så att motorn kommit under vatten, se till att det finns någon som kan ta hand om motorn innan du tar upp båten. Korrosion i motorn går nämligen snabbt när delarna kommer i kontakt med luft men sakta så länge de är kvar i vatten. 

Övriga tips

• Be någon se till din båt när du är bortrest och gör andra samma tjänst. Mer rörelse runt båtarna kan hålla tjuvarna borta och gör också att eventuella skador kan upptäckas snabbare.

• Om du står på bryggan när någon annan ska lägga till, erbjud din hjälp och ta emot en tamp. Nästa gång kan du få en hjälpande hand. 

• Om du har dieselmotor i båten, tanka aldrig miljödisel (RME-diesel) från landmack. I den fuktiga miljön på sjön och när dieseln omsätts sakta är risken stor att det bildas klegg i tanken som kan stoppa tillförseln av diesel. Sjömackarna har inte miljödiesel.

• Om du har söksystem, kolla att det är aktiverat och laddat. Tänk på att de kontantkort som många system har slutar fungera efter 12 månader även om det finns pengar kvar på kortet.

• Vid transport på trailer är det viktigt att surra fast båten med flera ordentliga spännband så att den inte kan röra sig i förhållande till trailern.

• Tänk på att placera brandsläckare så att de inte blir blockerade vid en eventuell brand. Oftast uppstår bränder i närheten av motor och bränslepåfyllning samt vid spisen.