Tips om parkering

Många motorcyklar skadas när de står stilla och det blir ofta en dyr nota. Följ våra tips för säkrare parkering så undviker du att vara en av de som drabbas.

Under förra säsongen hanterade vi 200 ärenden där motorcykeln vält när den stod stilla och varje skada kostade i snitt 20 000 kronor att reparera. Totalt sker enligt vår bedömning ungefär var femte singelolycka med hoj när den står stilla. Det innebär att det välter fler än tusen motorcyklar varje år och de skadas för flera miljoner kronor. Här presenterar vi tips för att du ska undvika att drabbas.

Verkstadschefen ger råd

Vi frågade Christoffer Eriksson som är verkstadschef på Stockholms MC-varuhus om vilka skador som uppstår när hojen välter och hur man kan undvika att drabbas.

 

Svedea: Var femte singelolycka sker medan motorcykeln står helt stilla. Det låter kanske som att de här olyckorna inte skulle orsaka några större skador på en hoj men vi bestämde oss för att titta lite närmare på hur en vältskadad hoj ser ut när den kommer in till verkstaden. Och därför åkte vi till Stockholms mc-varuhus!

Svedea: Då står jag här med Christoffer. Du är verkstadschef här på Stockholms mc-varuhus och här har du fått in en vältskadad hoj. Vad är det vi ser?

Christoffer: Här har vi en Yamaha Diversion, en väldigt vanlig hoj, som har ramlat här på högersidan och jag kan visa lite av skadorna som har blivit. Då har vi en skrapad frontkåpa här, vi har ett böjt bromsgrepp. En skrapad backspegel, en skrapad styrända och så har vi en skrapad motorkåpa, böjd och skrapad bromspedal, skrapad fotpinne, ljudddämpare, spräckt bakkåpa

Svedea: Vad kostar det här att reparera och framför allt, hur länge kommer kunden vara utan cykel?

Christoffer: Den här skadan kan man räkna ungefär 20000 på och det tar någonstans mellan 2-5 veckor beroende på leveranstid på delar och arbetsbelastning.

Svedea: Vad skulle du säga, går det att undvika såna här olyckor och i så fall hur?

Christoffer: Ja, det går ju att undvika. Framför allt vara försiktig om man har ett skivbromslås fram så att man plockar ur det innan man åker iväg samt att man inte parkerar med sidostöd på lite löst underlag och så. Men man får ha lite allmänt vett och vara lite försiktig och tänka till lite, inte stressa iväg. Kika lite innan man åker helt enkelt!

Svedea: Tack ska du ha Christoffer!

 

Svedea: Vi har pratat om det här med hojar som välter. Men hur går det till då egentligen?

Christoffer: Ofta så här bara, helt enkelt!

Fem tips för säkrare parkering

  • Titta på underlaget innan du kliver av och välj ett stabilt underlag
  • Parkera inte i nedförsbacke. Hojen kan rulla av stödet.
  • Luta ned hojen på sidostödet innan du kliver av
  • Använd en platta eller parkeringspuck under stödfoten när underlaget är mjukt
  • När du ska köra iväg, sätt dig på hojen medan den lutar mot sidostödet