5 tips till dig som kör hoj i vinter

Att köra hoj under vintern är en härlig känsla! Se bara till att utrusta hojen med ett par dubbdäck och dig själv med varma kläder, sen är du redo att köra. Svedeas motorspecialist, Stefan, tipsar här om några saker som du kan tänka på innan du beger dig ut i det vita landskapet!

Dubbdäck

Det finns inga lagkrav på dubbdäck för motorcykel. Men självklart måste du ha ett bra fäste innan du beger dig ut. Färdigdubbade däck är ingenting som säljs – så dubba själv eller lämna in däcken för dubbning hos någon som kan.  Var bara tydlig med var och hur du kommer köra, det påverkar nämligen hur dubben sätts.

Här kan du läsa mer om dubbdäck och hur du kan få hjälp att sätta dubb.

Lager på lager och dubbelvisir

Riktigt bra kläder är a och o, lager på lager är oftast en bra princip. Då kan du anpassa kläderna efter tillfället. Frysa vill man inte, men man vill heller inte bli för varm och börja svettas.  Det kan uppstå imma på visiret, något man kan läsa med ett så kallat dubbelvisir. Och kan du kosta på dig handtagsvärme så kommer dina händer att tacka dig! 

Vägsalt

Vägsalt och smuts kan tyvärr lämna spår efter sig – till exempel på hojens obehandlade ytor av bland annat aluminium och även mot rörliga delar, som bromsoket. För att hålla hojen i så bra skick som möjligt är det därför extra viktigt att hålla rent och smörja enligt instruktionsbokens anvisningar vid vinterkörning.

Fem tips för dig som kör hoj i vinter

  • Dubba däcken efter ändamål. Olika typer av körning kräver olika typ av dubb och däck.
  • Se till att klä dig lager på lager så du lätt kan anpassa kläderna efter temperaturen – glöm inte handskydd mot vinden.
  • Smörj lite extra och håll hojen extra ren från salt och grus så lever den längre!
  • Häll k-sprit i tanken för att inte bensinen ska frysa och se till så att oljan i motorn tål kallare temperaturer.
  • Kolla så att kylarvätskan tål vinterväder, alltså fartvind och minusgrader.