Våra försäkringar
Viktigast för oss är att ha nöjda kunder och vi gör alltid vårt yttersta i varje kundkontakt. Det lönar sig. Fem år i rad har vi fått stoltsera med Sveriges nöjdaste kunder!
SKI, Svenskt Kvalitetsindex, mäter varje år kundnöjdheten i en rad olika branscher och segment. Redan 2018 kom vi i topp tre med en andraplats bland fordonsförsäkringar. Det var ett fint kvitto på vårt arbete med att alltid ha kunden i fokus, ett arbete som fortsätter varje dag.
Vi har fått utmärkelsen Sveriges nöjdaste kunder år 2023 inom kategorin djurförsäkring och det är vi väldigt stolta över. Vi tog förstaplatsen och har den högsta rekommendationsviljan bland våra kunder, enligt undersökningen.
Under 2020 började SKI mäta djurförsäkringar för första gången, närmare bestämt hund och katt. Även om vi då inte lyckades ta förstaplaceringen även i djursegmentet visade vi på nytt att vi faktiskt var bäst i klassen på flera områden, till exempel rekommendationsvilja, lojalitet, att måna om sina kunder, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet samt prisvärdhet. Även här fortsätter såklart vårt arbete med att ge bästa möjliga kundupplevelse varje dag och i år fick vi äntligen vår första medalj.
Svedea har för femte året i rad blivit utsedda till bolaget med nöjdast kunder i segmentet fordonsförsäkringar. I kategorin ingår alla de motorrelaterade försäkringar vi erbjuder – bil, båt, vattenskoter, mc, snöskoter och ATV.
Slutresultatet i SKI:s undersökning baseras på flera underliggande faktorer som mäts och vägs ihop. Branschstudierna mäter kundens upplevelse av verksamheten och ger insikter om utvecklingsbehov i relation till konkurrenterna. Att vi sedan 2019 haft Sveriges nöjdaste kunder inom fordonsförsäkring är vi riktigt stolta och glada över!
Inte nog med att vi har de nöjdaste kunderna inom fordonsförsäkring och djurförsäkring. Vid en jämförelse med övriga branscher som SKI utförde 2022 hade Svedea inte bara de nöjdaste kunderna inom kategorin försäkringar utan även högst omdöme – oavsett bransch.
Alla företag arbetar nog för att kunderna ska vara nöjda, det ligger lite i sakens natur om man vill överleva på sikt. Frågan är hur man gör det. För Svedea är skadehanteringen utmärkande då den enligt kunderna både är snabb och effektiv. Den löpande kommunikationen står också ut – vi är den personliga specialisten som finns här och guidar dig. Våra ledord är att det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss och förstå oss. Det ska vara enkelt att teckna våra försäkringar och det ska vara enkelt om man drabbas av en skada.
Vi berättar gärna om vårt arbete med goda kundupplevelser. För oss är det ingen hemlighet utan sunt förnuft. Vi som arbetar på Svedea är vanliga människor, hundägare, inbitna hojåkare och skoterfantaster – precis som du. Den viktiga insikten har funnits med oss sedan start. Ända sedan 2010 har vi satt kunden i fokus. Vi har målmedvetet attraherat människor och kompetens som delar vår syn på hållbart företagande. Människor som verkligen ser kunden och förstår att långsiktiga relationer är en framgångsfaktor.
Vi anstränger oss varje dag för att förstå, lyssna och ta till oss kundens önskemål. Vi reflekterar, delar med oss och utvecklas, både på egen hand och tillsammans. Det tror vi är viktigt för att kunna möta våra kunders högt ställda förväntningar – i dag och i morgon. Svårare än så är det inte.
Peter Foppa Forsberg är Svedeas ambassadör. Tillsammans stärker vi positionen som ett passionerat företag med riktigt nöjda kunder.
Tro inte att vi slår oss till ro efter den uppskattning våra kunder visar. Att ta sig till toppen kräver mycket jobb, men för att behålla den positionen krävs ännu mer. Vi är stolta och tacksamma för våra kunders förtroende, och lovar att fortsätta jobba hårt för att leva upp till förväntningarna.
Har du läst så här långt kanske du börjar tänka att Svedea kan vara bolaget för dig. Det kan du enkelt ta reda på genom att räkna på den försäkring du är intresserad av. Gör däremot inget förhastat, jämför gärna med våra konkurrenter innan du bestämmer dig. Förhoppningsvis tycker även du att vi är prisvärda och schyssta.
Nu har vi berättat om Svedea, men vad säger egentligen kunderna själva? Det kan du läsa i alla omdömen här nedanför.