Vårt mål är att ta hand om alla skador så snabbt och smidigt som möjligt. Om du har fått en skada kan du alltid ringa oss om du behöver hjälp eller undrar något. Enklast anmäler du skadan här på webben.
Har du några frågor kan du ringa oss på 0771-160 190, skadeavdelningen har öppet 8-17. För sjöassistans och akuta skador hjälper vi dig dygnet runt på samma telefonnummer.
Om du varit med om en olycka då båten ligger i sjön. Det kan till exempel handla om att du gått på grund, strandat, kantrat, kolliderat eller annan plötslig och oförutsedd, utifrån kommande, händelse.
Om din båt skadats genom brand på land eller till sjöss. Här anmäler du även om båten skadats i samband med blixtnedslag.
Om du blivit bestulen på din båt eller tillbehör eller om båten utsatts för skadegörelse.
Om din båt skadats när den är på land, vid sjösättning, torrsättning, förflyttning eller under transport.
Om du kolliderat med en annan båt eller på annat sätt orsakat skada på annan person eller sak i samband med användandet av din båt.
Om du fått skador på din båt eller om du förlorat eller fått skador på lös båtutrustning eller personlig lösegendom på grund av plötslig och oförutsedd skadehändelse. Det kan till exempel handla om att du råkat spilla olja på dina båtdynor eller tappat GPS-plottern i sjön.
Om du fått skada på maskinell utrustning som till exempel ankarspel, bogpropeller, kyl, frys, spis, värmare eller elektronisk navigationsutrustning.
Skadeblanketten är en ifyllningsbar pdf där du kan fylla i dina uppgifter i pdf:en direkt på datorn. Men för att du ska kunna spara dina uppgifter måste du spara ner blanketten på din dator innan du börjar fylla i den.
Första steget är att anmäla vad som har hänt. Du är alltid välkommen att ringa oss om du har några frågor eller behöver hjälp, men enklast anmäler du skadan direkt här på webben.
När vi får in din skadeanmälan börjar vi med att registrera skadan. Utifrån dina uppgifter gör handläggaren en bedömning av vad nästa steg är för att komma vidare med ärendet.
När vi registrerat och gått igenom skadan får du som kund en bekräftelse på hur vi går vidare. Om det är en skada som ska repareras kan du i de allra flesta fall åka direkt till ett valfritt och lämpligt varv som kan reparera båten.
Om båten ska repareras väljer du själv till vilket varv du lämnar den. Innan varvet kan sätta igång med reparationen behöver de skicka in ett kostnadsförslag till oss. Förslaget gås igenom av en skadereglerare som ser efter att kostnaden är skälig. Ibland behöver vi även åka ut och besiktiga skadan. Efter att varvet fått godkänt på kostnadsförslaget är det du som kund som beställer jobbet, för att alla garantiåtaganden och din konsumenträtt ska gälla i samband med reparationen. Det är också du som kommer överens med varvet om tidsplan för arbetet.
När reparationen är klar betalar du din självrisk och eventuella åldersavdrag direkt till varvet. De fakturerar sedan resterande del direkt till oss och när vi betalat fakturan avslutar vi skadeärendet.