Serva utombordaren efter säsongen

När båtsäsongen närmar sig sitt slut är det lätt att känna sig vemodig. Båtvård är dessutom inte heller något alla ser fram emot. Men trots att den kan ta lite tid ibland, så är det viktigt att den görs. Därför har vi satt samman en checklista kring vinterförvaring av din utombordare för att hjälpa dig på vägen – oavsett om du har en 2- eller 4-taktsmotor.

 

När du tagit upp båten

När du tagit upp båten bör du tvätta av motorn direkt med sötvatten.

Konservering av utombordsmotor

Börja med att köra sötvatten igenom kylsystemet via överkylvattenintagen på motorn. Det går lättast om du använder ett anslutningsmunstycke och tar vatten genom en slang. Varmkör sedan motorn på tomgång tills den blir varm och termostaten öppnar. 

Konservering av 2- eller 4-taktsmotor

Ta bort bensinslangen när motorn börjar gå ryckigt och spraya konserveringsolja i förgasaren tills motorn stannar. Förvara sedan motorn i nedfällt läge så att allt kylvatten ska rinna ur motorn. Har du en 4-taktare dränerar du förgasaren och avslutar konserveringen med att stänga av tändningen och vattnet. Även här ska du förvara motorn i nedfällt läge så att allt kylvatten ska rinna ur motorn.

Byta olja på 2- eller 4-taktsmotor

När konserveringen är slutförd ska du byta olja i växelhuset och byta packningarna till skruvarna/pluggarna. Följ anvisningarna i motorns instruktionsbok. På 4-taktare gör du likadant men då ska du även byta motoroljan och oljefiltret. Följ anvisningarna i motorns instruktionsbok om du är osäker.

Bränsle- och vattenavskiljningsfilter

För att undvika korrosion i bränslesystemet bör du även kontrollera bränslefiltret/vattenavskiljaren och bränslepumpen. Skulle du hitta smuts eller vatten ska filtret bytas.

Tändstift och infettning

Har motorn fått gå mycket i sommar bör du byta tändstift. Tänk på att tändstift för 2-taktsmotorer slits mycket hårdare än på 4-taktsmotorer. Därefter fettar du in motorns alla rörliga delar. Glöm inte att trycka in fett i smörjnipplarna.

Propellern

Ta bort propellern och kontrollera att den är hel och ren. Smörj sedan propelleraxeln med fett innan du montera tillbaka propellern – och byt saxpinne.

Elen och batteriet

Spraya alla elkopplingar och instrument med kontaktspray. Därefter bör du ladda batterierna och smörja in batteripolerna. Det är viktigt att även kontrollera syranivån och fylla på om det behövs. Lämnar du batteriet kvar ombord bör du lossa den ena kabelskon för att undvika urladdning. Glöm inte att batterier alltid ska förvaras fulladdat, torrt och svalt. Ett fulladdat batteri klarar ner mot -70 grader. Ett oladdat batteri kan frysa sönder redan vid -0 grader.

Motorlås

Glöm inte att smörja motorlåset ordentligt, det kommer att stå oanvänt fram till våren.

Skydda dig från båtstölder

Stölder av båtar och båtmotorer är ett långvarigt problem som kan orsaka stora problem. Därför är det viktigt att du gör det du kan för att skydda dig från stöld. Läs mer om hur du kan skydda dig här.

Prata
med
oss!
Kontakta oss som du vill
Chatta med oss
Just nu är det ingen kötid
Ring oss
Just nu är det ingen kötid
Bli uppringd
Mejla oss
Vi svarar normalt inom en arbetsdag.
Varmt välkommen att ringa oss. Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.
Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi dig nästkommande vardag
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.