Missnöjd med skaderegleringen?

För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med den service vi levererar. Anser du att vårt beslut fattats på felaktiga grunder har du möjlighet att gå vidare med ärendet. Här får du information om hur du går tillväga.

1. Kontakta skaderegleraren

Om du inte är nöjd med vår bedömning ska du i första hand kontakta den skadereglerare som gjort bedömningen. Påtala skriftligen vad du uppfattar som felaktigt. Skaderegleraren kommer då att tillsammans med ansvarig chef göra en omprövning av ditt ärende.

2. Kontakta kundombudsmannen

Om du inte är nöjd efter att vi gjort en omprövning av ditt ärende kan du vända dig till vår kundombudsman genom att skicka mejl till kundombudsmannen@svedea.se eller skriva till: 

Svedea AB
Kundombudsmannen
Box 3469
103 69 Stockholm

När du vänder dig till kundombudsmannen för prövning ber vi dig ange vilket försäkringsnummer eller skadenummer prövningen avser. Vidare ber vi dig tydligt redogöra för vad i beslutet du vill ha prövat och varför du anser att vår bedömning inte är rätt.

Kundombudsmannens uppgift är att tillsammans med Svedeas överprövningsnämnd granska/ompröva ärenden där bolaget lämnat ett slutgiltigt beslut. Prövningen avser endast tvistiga anspråk på grund av försäkringsavtal. Endast de klagomål som lämpar sig för en sådan prövning tas upp för granskning i överprövningsnämnden.

Överprövningsnämnden består av ledande befattningshavare från Svedea och den externa kundombudsmannen. Kundombudsmannen är ordförande i nämnden och har utslagsröst vid votering.

3. Andra vägar att överklaga

Om du känner dig missnöjd efter att kundombudsmannen har prövat ditt ärende finns andra möjligheter för dig att gå vidare med ärendet.

När det gäller privatförsäkringar kan du till exempel kontakta Konsumentvägledningen i din kommun eller Konsumenternas försäkringsbyrå för att få hjälp. Du kan också vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.

När det gäller företagsförsäkringar kan du vända dig till allmän domstol.